De behoefte aan goed onderbouwde kennis over mecenaat is groot – niet alleen bij kunstenaars, culturele instellingen, gevers, beleidsmakers en de media, maar ook bij de groeiende groep studenten die jaarlijks op het thema afstudeert. Daarom biedt deze kennisbank een breed scala aan gepubliceerd onderzoek door wetenschappers verbonden aan Nederlandse universiteiten, en door masterstudenten die aan Nederlandse universiteiten zijn afgestudeerd. Nieuw onderzoek wordt voortdurend aan het platform toegevoegd. Er kan op verschillende manieren gezocht worden: via een zoekbalk in de linker-kolom, via het teksttype, de toegang, het onderwerp, de auteur en de taal.
Four lessons learned: Employees’ perceptions of fundraising via reward-based crowdfunding
An innovative way to support cultural institutions is through reward-based crowdfunding, an online funding mechanism for a specific project, which offers donors a reward for their donation. We explored employees’ perceptions of crowdfunding and focused on the question: “How do employees of cultural institutions running a crowdfunding campaign perceive the use of crowdfunding to collect…
Lees meerThe contribution of crowdfunding for philantropy: A systematic review and framework of donation and reward crowdfunding
Which novelties do donation- and reward-based crowdfunding bring to philanthropy? Scholars interested in crowdfunding contributed to developing empirical explanations on which features impact online giving. However, the focus on theory building is limited. We developed a theoretical framework by categorizing the empirical findings reported in 198 studies, which resulted in four crowdfunding features impacting giving:…
Lees meerGeven en werven in de culturele sector in Nederland, 2011-2020
De cultuursector in Nederland werft steeds meer inkomsten uit particuliere bronnen en is steeds ondernemender, maar blijft sterk afhankelijk van overheidssubsidie. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam naar veranderingen in het geefgedrag en de inkomsten van culturele instellingen die geregistreerd zijn bij de belastingdienst als…
Lees meerLots of people give me money: Towards a comprehensive understanding of social information effects on donation behavior
How effective is sharing information with potential donors about previous donors’ donation amounts (that is social information) in affecting the donation behavior? Social information informs individuals about the behavior of others which can be used to increase individual donation amounts. If social information increases donations, why is that? In which situations is the effect of…
Lees meerFollow the crowd: Social information and crowdfunding donations in a large field experiment
Purposely guiding human decision making with a discrete suggestion, ‘nudging’, is increasingly popular. One particularly promising nudge is to provide decision makers with information about the decisions of others, also referred to as social information. Social information is often applied in fundraising campaigns to increase individual donations. A discrete suggestion such as the donation amount…
Lees meerCrowdfunding: Een nieuwe inkomstenbron voor de culturele sector?
In de culturele sector heeft crowdfunding de aandacht getrokken als een nieuwe manier van geld inzamelen onder het publiek. In welke context is het opgekomen, wat is de omvang, en wat zijn enkele succesfactoren?
Lees meer