De behoefte aan goed onderbouwde kennis over mecenaat is groot – niet alleen bij kunstenaars, culturele instellingen, gevers, beleidsmakers en de media, maar ook bij de groeiende groep studenten die jaarlijks op het thema afstudeert. Daarom biedt deze kennisbank een breed scala aan gepubliceerd onderzoek door wetenschappers verbonden aan Nederlandse universiteiten, en door masterstudenten die aan Nederlandse universiteiten zijn afgestudeerd. Nieuw onderzoek wordt voortdurend aan het platform toegevoegd. Er kan op verschillende manieren gezocht worden: via een zoekbalk in de linker-kolom, via het teksttype, de toegang, het onderwerp, de auteur en de taal.
Belastingen als middel voor kunstbeleid
Sinds midden jaren negentig is de belastingwet op grote schaal ingezet om kunst en cultuur te stimuleren. Via bijzondere aftrekposten, kwijtscheldingen en verlaagde tarieven (samengevat: belastingsubsidies) tracht de overheid bepaalde beleidsdoelstellingen op het gebied van kunst en cultuur te bereiken. De vraag is echter of de belastingwet in alle gevallen het beste middel is. Een…
Lees meerScriptie: De Jonge Mecenas, over de toekomstige rol van jonge begunstigers in de culturele sector
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de toekomstige rol van de jonge mecenas in het culturele veld. Een overzicht van de wetenschappelijke literatuur over de filantropie en het mecenaat vormen het theoretisch kader van deze scriptie. Mijn onderzoeksstage bij het Holland Festival fungeert binnen deze scriptie als casestudy. Om de hoofdvraag te beantwoorden is…
Lees meerGulle gevers? Private bijdragen aan cultuur in Nederland
Sinds de overheid in 2010 besloot haar bemoeienis met cultuur te beperken en de samenleving en particulier initiatief meer ruimte te geven, speelt privaat geld een grotere rol in de verdien capaciteit van cultuurinstellingen. Dat heeft consequenties voor hun organisatorische inrichting, maar ook voor hun relatiebeheer. Gevers worden stakeholders: als sponsor of als donateur.
Lees meerDichters en verdiensten: De sociale verankering van het dichterschap van Jan Vos (1610-1667)
Over het algemeen wordt aangenomen dat broodschrijverij in de Republiek pas in de achttiende eeuw opkwam en in de negentiende eeuw een rol van betekenis ging spelen. Toch waren er lang daarvoor al auteurs die verdienden aan hun werk. Vooral uit de late middeleeuwen kennen we daar voorbeelden van. Hoe zat dit in de Gouden…
Lees meerEen glazenmaker op de Parnas. Twee carrières van Jan Vos (1610-1667)
A poet and glazier, Jan Vos (1610-1667) ran his own small glazier business in the Kalverstraat in Amsterdam. His careers as both poet and glazier converged in several ways. This article shows how Vos the poet portrayed himself as a glazier in his poems, while Vos the glazier profited from his reputation as (city) poet,…
Lees meer“Armide, the Huguenots, and the Hague.”
In the fall of 1701, a new French-language opera company in The Hague opened with a production of Jean-Baptiste Lully and Philippe Quinault’s Armide (1686), a choice that can now be confirmed by a libretto (fig. 1).1 Yet the company’s choice of Armide was not self-evident, nor did their production follow that of Paris to…
Lees meerFrom Private to Public with the Help of Tax Incentives: How Tax Legislation Can Support Private Patronage of the Arts and Cultural Heritage
Private initiatives have always been very important for the arts and cultural heritage. Even though government is a major source of funding for cultural institutions in most European countries, private patronage always had a role to play. In recent years, several European governments have actively promoted private cultural patronage and introduced various tax incentives to…
Lees meerStadsdichterschap in de zeventiende eeuw. Jan Vos (1610-1667) en Amsterdam
In seventeenth-century Amsterdam, poets showed their commitment to their city by praising it, its council and its politics in poems and tableaux vivants. Supported by rich and powerful city regents who acted as patrons, some poets achieved the unofficial status of ‘poet laureate’ of Amsterdam. One of them was Jan Vos (1610-1667). As this article…
Lees meerWat wil de mecenas? Historische weldoeners als rolmodel
Nu Museum Meermanno door de cultuurbezuinigingen met sluiting wordt bedreigd, moet het museum op zoek naar alternatieve manieren om de begroting rond te krijgen. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra betreft zouden kleinschalige instellingen als Meermanno, die weinig publiek trekken maar kwalitatief hoogwaardige collecties beheren, creatiever mogen worden in hun cultureel ondernemerschap. Eén van de oplossingen die…
Lees meerMecenaat moet weer statussymbool worden
De regering-Rutte stuurt aan op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat. Nadat de financiering van kunst decennialang in handen was van overheid en (deels) bedrijfsleven, is het nu de beurt aan particuliere weldoeners. Niets nieuws onder de zon. Het mecenaat is zo oud als de kunsten zelf. In de Oudheid en Renaissance, maar ook in…
Lees meer