Kennispunt Mecenaatstudies

Kennisbank

De behoefte aan goed onderbouwde kennis over mecenaat is groot – niet alleen bij kunstenaars, culturele instellingen, gevers, beleidsmakers en de media, maar ook bij de groeiende groep studenten die jaarlijks op het thema afstudeert. Daarom biedt deze kennisbank een breed scala aan gepubliceerd onderzoek door wetenschappers verbonden aan Nederlandse universiteiten, en door masterstudenten die aan Nederlandse universiteiten zijn afgestudeerd. Nieuw onderzoek wordt voortdurend aan het platform toegevoegd. Er kan op verschillende manieren gezocht worden: via een zoekbalk in de linker-kolom, via het teksttype, de toegang, het onderwerp, de auteur en de taal.

Belastingen als middel voor kunstbeleid

Sinds midden jaren negentig is de belastingwet op grote schaal ingezet om kunst en cultuur te stimuleren. Via bijzondere aftrekposten, kwijtscheldingen en verlaagde tarieven (samengevat: belastingsubsidies) tracht de overheid bepaalde beleidsdoelstellingen op het gebied van kunst en cultuur te bereiken. De vraag is echter of de belastingwet in alle gevallen het beste middel is. Een…

Lees meer

Scriptie: De Jonge Mecenas, over de toekomstige rol van jonge begunstigers in de culturele sector

In deze scriptie is onderzoek gedaan naar de toekomstige rol van de jonge mecenas in het culturele veld. Een overzicht van de wetenschappelijke literatuur over de filantropie en het mecenaat vormen het theoretisch kader van deze scriptie. Mijn onderzoeksstage bij het Holland Festival fungeert binnen deze scriptie als casestudy. Om de hoofdvraag te beantwoorden is…

Lees meer

Gulle gevers? Private bijdragen aan cultuur in Nederland

Sinds de overheid in 2010 besloot haar bemoeienis met cultuur te beperken en de samenleving en particulier initiatief meer ruimte te geven, speelt privaat geld een grotere rol in de verdien­ capaciteit van cultuurinstellingen. Dat heeft consequenties voor hun organisa­torische inrichting, maar ook voor hun relatiebeheer. Gevers worden stakeholders: als sponsor of als donateur.

Lees meer

“Armide, the Huguenots, and the Hague.”

In the fall of 1701, a new French-language opera company in The Hague opened with a production of Jean-Baptiste Lully and Philippe Quinault’s Armide (1686), a choice that can now be confirmed by a libretto (fig. 1).1 Yet the company’s choice of Armide was not self-evident, nor did their production follow that of Paris to…

Lees meer

From Private to Public with the Help of Tax Incentives: How Tax Legislation Can Support Private Patronage of the Arts and Cultural Heritage

Private initiatives have always been very important for the arts and cultural heritage. Even though government is a major source of funding for cultural institutions in most European countries, private patronage always had a role to play. In recent years, several European governments have actively promoted private cultural patronage and introduced various tax incentives to…

Lees meer

Wat wil de mecenas? Historische weldoeners als rolmodel

Nu Museum Meermanno door de cultuurbezuinigingen met sluiting wordt bedreigd, moet het museum op zoek naar alternatieve manieren om de begroting rond te krijgen. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra betreft zouden kleinschalige instellingen als Meermanno, die weinig publiek trekken maar kwalitatief hoogwaardige collecties beheren, creatiever mogen worden in hun cultureel ondernemerschap. Eén van de oplossingen die…

Lees meer

Mecenaat moet weer statussymbool worden

De regering-Rutte stuurt aan op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat. Nadat de financiering van kunst decennialang in handen was van overheid en (deels) bedrijfsleven, is het nu de beurt aan particuliere weldoeners. Niets nieuws onder de zon. Het mecenaat is zo oud als de kunsten zelf. In de Oudheid en Renaissance, maar ook in…

Lees meer