Kennispunt Mecenaatstudies

Kennisbank

De behoefte aan goed onderbouwde kennis over mecenaat is groot – niet alleen bij kunstenaars, culturele instellingen, gevers, beleidsmakers en de media, maar ook bij de groeiende groep studenten die jaarlijks op het thema afstudeert. Daarom biedt deze kennisbank een breed scala aan gepubliceerd onderzoek door wetenschappers verbonden aan Nederlandse universiteiten, en door masterstudenten die aan Nederlandse universiteiten zijn afgestudeerd. Nieuw onderzoek wordt voortdurend aan het platform toegevoegd. Er kan op verschillende manieren gezocht worden: via een zoekbalk in de linker-kolom, via het teksttype, de toegang, het onderwerp, de auteur en de taal.

When fashion meets crowdfunding: Exploring sustainable and innovative features of online campaigns

This paper analyses the factors that make fashion-product crowdfunding campaigns successful. The authors argue that crowdfunding is an innovative and functional way of bringing new fashion items to the market. The purpose of this paper is to answer the question whether product innovation, lifecycle and sustainability have a positive effect on the success of fashion…

Lees meer

Scriptie: Je zou er bijna een extra persoon op moeten zetten: Een onderzoek naar de ervaringen van filmmakers met affectieve arbeid bij crowdfunding

Crowdfunding is een financieringswijze waarbij een grote groep wordt gevraagd om (relatief) kleine donaties te doen, om zo gezamenlijk een bepaald streefbedrag te halen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de ervaringen van documentaire filmmakers tijdens hun project, en welke vaardigheden zij aangeven hierbij nodig te hebben gehad. Deze vaardigheden worden onderzocht aan de hand van…

Lees meer

The Artists’ Critique on Crowdfunding and Online Gift-Giving

Crowdfunding is known as a funding solution for creative projects. Creators and business ventures consider crowdfunding as an outlet for promoting creative projects and raising funds. The literature and the media coverage overemphasized its benefits without taking into account key limitations for specific sectors. Based on exploratory, qualitative data gathering, this article investigates what artists…

Lees meer

Waar blijft die culture of giving?

Heeft u de kunsten met een donatie de coronacrisis doorgeholpen? Die vraag legde het Prins Bernhard Cultuurfonds zomer 2020 aan de Nederlandse bevolking voor (Jongsma et al. 2020). De uitkomst was ontnuchterend: slechts 10 procent van de Nederlanders zei de kunsten extra te hebben gesteund, hoewel ruim 90 procent aangaf cultuurbezoeker te zijn. Driekwart vond…

Lees meer

Geven en werven in de culturele sector in Nederland, 2011-2020

, ,

De cultuursector in Nederland werft steeds meer inkomsten uit particuliere bronnen en is steeds ondernemender, maar blijft sterk afhankelijk van overheidssubsidie. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam naar veranderingen in het geefgedrag en de inkomsten van culturele instellingen die geregistreerd zijn bij de belastingdienst als…

Lees meer

Crowdfunding culture: Bridging Arts and Commerce

Crowdfunding is a novel fundraising model widely used by the cultural and creative sectors. Most literature focuses on quantitive success-factors and analyses. The richness of this phenomenon deserves other complementary approaches to uncover theoretical and empirical concerns. What do the fundraisers expect from crowdfunding? To which extent do these projects outreach communities and markets? How…

Lees meer