De behoefte aan goed onderbouwde kennis over mecenaat is groot – niet alleen bij kunstenaars, culturele instellingen, gevers, beleidsmakers en de media, maar ook bij de groeiende groep studenten die jaarlijks op het thema afstudeert. Daarom biedt deze kennisbank een breed scala aan gepubliceerd onderzoek door wetenschappers verbonden aan Nederlandse universiteiten, en door masterstudenten die aan Nederlandse universiteiten zijn afgestudeerd. Nieuw onderzoek wordt voortdurend aan het platform toegevoegd. Er kan op verschillende manieren gezocht worden: via een zoekbalk in de linker-kolom, via het teksttype, de toegang, het onderwerp, de auteur en de taal.
Say Cheese! Photographs and the Definition of Works of Art for VAT Purposes
A reduced VAT rate can apply to works of art. However, the definition of art for this beneficial treatment can differ from the art definition experts use. This is especially the case with regard to photographs. The central question in this article is whether this different view can be based on inherent characteristics of VAT…
Lees meerScriptie: Give to Give or Give to Gain? – A study into the motivations and expectations of private donors in the Netherlands
Cultural non-profit organisations are facing increasing pressure regarding their various financial support systems due to major crises, cutbacks in funding and the current COVID-19 crisis. Moreover, little is known about the giving-behaviour of private donors in relation to the Dutch cultural industries. The question addressed in this research is how the motivations and consequent expectations…
Lees meerScriptie: Matched Crowdfunding as an Alternative Fundraising Tool for the Cultural Sector
The aim of this research is to explore the potential of matched crowdfunding as an effective alternative fundraising tool for the cultural sector. In the light of the severe budget cuts of public funds for the cultural sector, along with the reduced funds and grants from foundations and companies, the necessity of alternative fundraising tools…
Lees meerScriptie: The Entrepreneurial Orientation and Performance of Music Bands
The music industry plays a crucial role in the cultural life of societies and is varied, complex and has experienced many changes over time (Towse, 2010). In addition, the music industry has a turbulent labour environment. It is therefore argued that entrepreneurship is needed within this industry. Entrepreneurial orientation (EO) refers to the activities, strategies,…
Lees meerEconomic advancement and reputation strategies: Seventeenth‐century Dutch women writing for profit
This essay examines how economic circumstances and imperatives influenced strategies of self‐representation employed by women writing in the Dutch Republic. At the core of the analysis is the poetry of Maria Margaretha van Akerlaecken (1605–after 1662) and Katharina Lescailje (1649–1711). Economic advancement for literary authors in the Dutch Republic was defined by the marginality of…
Lees meerEen écht goede band vraagt niet om steun? Een pleidooi voor een nieuw popmecenaat
‘We zullen met zijn allen de schouders onder de Nederlandse pop moeten zetten’, schreef Robert van Gijssel in De Volkskrant van 7 mei j.l. Hij heeft groot gelijk. Belangrijke vragen: hoe ziet die steun aan de pop er dan uit? Wie moeten het ‘met z’n allen’ geven? En hoe zetten muzikanten dit op een goede…
Lees meerOpinie: Popmecenaat is er nog niet, maar kan er komen
Steun aan popmuzikanten is meer dan geld; gedeelde identiteit en energie tussen muzikanten en fans, betogen hoogleraar Helleke van den Braber en Rocco Hueting, toetsenist van rockband De Staat.
Lees meer‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’
‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’ Deze ultrakorte dialoog stond op de achterflap van Rotterdamse kost (2017), een Poëzieweekgeschenk van Jules Deelder.2 Wie de neerlandistische literatuurgeschiedschrijving overschouwt, ziet hoe verrassend weinig die vraag, ‘Waarvan leeft de dichter?’, expliciet gesteld is. De kwesties van cultureel belang en canonisering die ook verscholen zitten in de uitroep ‘Lang leve de…
Lees meerNaar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs
This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…
Lees meerFollow the crowd: Social information and crowdfunding donations in a large field experiment
Purposely guiding human decision making with a discrete suggestion, ‘nudging’, is increasingly popular. One particularly promising nudge is to provide decision makers with information about the decisions of others, also referred to as social information. Social information is often applied in fundraising campaigns to increase individual donations. A discrete suggestion such as the donation amount…
Lees meer