Vrouwelijke muziekmecenassen in de Republiek der Nederlanden
De invloed van vrouwen op het muziekleven in de Republiek der Nederlanden (1579-1795) is veel groter dan tot nu toe altijd is aangenomen. Vrouwen speelden namelijk een substantiële rol in het ondersteunen van musici door middel van geld of bescherming. Muziekhistorica Veronica van Amerongen heeft dit ontdekt door onderzoek te doen naar onder andere opgedragen…
Lees meerBeeld: Webinar Auteurschap
Als alternatief op de najaarsbijeenkomst organiseerde de Tiele-Stichting een Webinar over auteurschap. Ook de literaire wereld heeft volop te maken met de gevolgen van de Coronacrisis: schrijvers leven zelden alleen van de boeken die ze publiceren, maar moeten het juist ook hebben van voordrachten, optredens op scholen en workshops. Wie onderzoek doet naar inkomens van…
Lees meer‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’
‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’ Deze ultrakorte dialoog stond op de achterflap van Rotterdamse kost (2017), een Poëzieweekgeschenk van Jules Deelder.2 Wie de neerlandistische literatuurgeschiedschrijving overschouwt, ziet hoe verrassend weinig die vraag, ‘Waarvan leeft de dichter?’, expliciet gesteld is. De kwesties van cultureel belang en canonisering die ook verscholen zitten in de uitroep ‘Lang leve de…
Lees meerNaar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs
This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…
Lees meerThe Phenomenon of the Married Woman Writer in the Dutch Republic
In this blog post, Nina Geerdink makes a startling discovery. Even though it has often been noted that many Dutch women stopped writing once married, she finds that there was a sizable group of women who did continue or even start writing after getting married. Here, she shows that their motivations for writing were complex but often related to…
Lees meerBeeld: De staat van het mecenaat – De overheid en het mecenaat
Academisch-cultureel centrum SPUI25 organiseerde in het voorjaar 2014 in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds een interactieve lezingenreeks over Mecenaat. Het onderwerp zal in zes lezingen vanuit diverse invalshoeken door verschillende sprekers worden belicht. In deze eerste lezing zal worden gekeken naar de geschiedenis van het mecenaat. Tijdens deze avond zal worden ingegaan op de…
Lees meer“Armide, the Huguenots, and the Hague.”
In the fall of 1701, a new French-language opera company in The Hague opened with a production of Jean-Baptiste Lully and Philippe Quinault’s Armide (1686), a choice that can now be confirmed by a libretto (fig. 1).1 Yet the company’s choice of Armide was not self-evident, nor did their production follow that of Paris to…
Lees meerU vraagt, wij draaien? De huwelijksgedichten van Katharina Lescailje (1649-1711) voor rijke doopsgezinden
Op de ets Klucht of Vernieûwende gedachtenis van de pûrgeerende boontiens (ca. 1680) is een zaal te zien met langs de wanden lange rijen tafels met daarop de resten van een, naar het zich laat aanzien, overdadig diner. Midden in de zaal en op de voorgrond van de ets is een aantal figuren te zien…
Lees meer