Kennispunt Mecenaatstudies

1700-1800

Beeld: Webinar Auteurschap

, , ,

Als alternatief op de najaarsbijeenkomst organiseerde de Tiele-Stichting een Webinar over auteurschap. Ook de literaire wereld heeft volop te maken met de gevolgen van de Coronacrisis: schrijvers leven zelden alleen van de boeken die ze publiceren, maar moeten het juist ook hebben van voordrachten, optredens op scholen en workshops. Wie onderzoek doet naar inkomens van…

Lees meer

‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’

, ,

‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’ Deze ultrakorte dialoog stond op de achterflap van Rotterdamse kost (2017), een Poëzieweekgeschenk van Jules Deelder.2 Wie de neerlandistische literatuurgeschiedschrijving over­schouwt, ziet hoe verrassend weinig die vraag, ‘Waarvan leeft de dichter?’, expliciet gesteld is. De kwesties van cultureel belang en canonisering die ook verscholen zitten in de uitroep ‘Lang leve de…

Lees meer

Naar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs

, , ,

This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…

Lees meer

Beeld: De staat van het mecenaat – De overheid en het mecenaat

, ,

Academisch-cultureel centrum SPUI25 organiseerde in het voorjaar 2014 in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds een interactieve lezingenreeks over Mecenaat. Het onderwerp zal in zes lezingen vanuit diverse invalshoeken door verschillende sprekers worden belicht. In deze eerste lezing zal worden gekeken naar de geschiedenis van het mecenaat.  Tijdens deze avond zal worden ingegaan op de…

Lees meer

“Armide, the Huguenots, and the Hague.”

In the fall of 1701, a new French-language opera company in The Hague opened with a production of Jean-Baptiste Lully and Philippe Quinault’s Armide (1686), a choice that can now be confirmed by a libretto (fig. 1).1 Yet the company’s choice of Armide was not self-evident, nor did their production follow that of Paris to…

Lees meer