Performing dedications. A contextual and artistic reflection on the dedication of the world’s first saxophone concerto
This article focuses on the first concerto for saxophone, written in 1902 by Belgian musician Paul Gilson and dedicated to the famous American amateur saxophonist Elise Hall. With both contextual and artistic arguments, Kurt Bertels wants to show that Hall did not order or perform the work herself, even though Gilson dedicated the concerto to…
Lees meerDe vraag ‘wie betaalt voor de kunsten?’ is eeuwig actueel
This paper explores how an article by Marita Mathijsen on literary subsidies in the nineteenth century (1996, Nederlandse letterkunde) has served as a prelude to later research on post-romantic private literary patronage in The Netherlands on the one hand, and Dutch government policy on the other. It provides an overview of research carried out by Dutch…
Lees meerBeeld: Webinar Auteurschap
Als alternatief op de najaarsbijeenkomst organiseerde de Tiele-Stichting een Webinar over auteurschap. Ook de literaire wereld heeft volop te maken met de gevolgen van de Coronacrisis: schrijvers leven zelden alleen van de boeken die ze publiceren, maar moeten het juist ook hebben van voordrachten, optredens op scholen en workshops. Wie onderzoek doet naar inkomens van…
Lees meerNog nooit werd er zoveel gelezen: Democratisering in de Nederlandse boekenwereld van de late jaren zestig tot de late jaren zeventig
This article discusses the attempts to democratise Dutch book culture in the late 1960s and the early 1970s. Insights from the history of books, from literary studies and from cultural policy studies are brought together, for a better understanding of the influence that authors can have on book policies and on book market developments. Three…
Lees meer‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’
‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’ Deze ultrakorte dialoog stond op de achterflap van Rotterdamse kost (2017), een Poëzieweekgeschenk van Jules Deelder.2 Wie de neerlandistische literatuurgeschiedschrijving overschouwt, ziet hoe verrassend weinig die vraag, ‘Waarvan leeft de dichter?’, expliciet gesteld is. De kwesties van cultureel belang en canonisering die ook verscholen zitten in de uitroep ‘Lang leve de…
Lees meerNaar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs
This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…
Lees meer‘Echte schrijvers zijn niet te koop. Praktijk en beeldvorming van het economisch profijt van de literaire auteur door de eeuwen heen’.
A grand narrative of Dutch literary authors’ opportunities to economically profit from their writing is yet to be written. The general assumption, however, is that these opportunities developed teleologically from a dominant system of patronage during medieval and early modern times, in which financial gains were marginal and in which author’s independence of their supporters…
Lees meerKunstenaars protesteren tegen cultuurbezuinigingen tijdens de Schreeuw om Cultuur
Dit artikel is onderdeel van het themanummer Het literair klimaat 2010-2019, onder redactie van Laurens Ham en Sven Vitse. Aan de hand van tien gebeurtenissen in de jaren 2010 – chronologisch verbonden aan telkens één van de tien jaren van het decennium – wordt in dat nummer een beeld geschetst van de veranderende literaire cultuur…
Lees meerMuze, mecenas, minnares: De ‘moeder de vrouw’ naast de kunstenaar
Over een paar dagen begint de Boekenweek. Dit jaar is gekozen voor het thema ‘de moeder de vrouw’, en het is niet moeilijk te bedenken waarom daar veel over te doen is. ‘De moeder de vrouw’ zou oubollig zijn, en regressief, en vrouwen reduceren tot hun aloude rol van verzorgende en onzichtbare echtgenote en moeder. Alsof schrijvers tegenwoordig niet iets moderners te…
Lees meerDe precaire praktijk van de hedendaagse rockmecenas
De afgelopen weken is er een bescheiden hype ontstaan rondom de documentaire Buying the Band. De film werd al langere tijd gretig gedeeld onder muzikanten en belandde uiteindelijk in de openbaarheid bij 3voor12. We volgen de rijke vastgoedondernemer Jan ’t Hoen die zich inkoopt in de oude band van Herman Brood. De documentaire toont ons op ongemakkelijke en…
Lees meer