The art of crowdfunding arts and innovation: The cultural economic perspective
Crowdfunding is an innovation from the cultural sector that has found broad applications in other aspects of the economy. We document that cultural economics provides a refined structure to explain much of the crowdfunding phenomenon, which will be useful for any research on this topic. Based on central themes of cultural economics (including quality and…
Lees meerGeven en werven in de culturele sector in Nederland, 2011-2020
De cultuursector in Nederland werft steeds meer inkomsten uit particuliere bronnen en is steeds ondernemender, maar blijft sterk afhankelijk van overheidssubsidie. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam naar veranderingen in het geefgedrag en de inkomsten van culturele instellingen die geregistreerd zijn bij de belastingdienst als…
Lees meerCrowdfunding culture: Bridging Arts and Commerce
Crowdfunding is a novel fundraising model widely used by the cultural and creative sectors. Most literature focuses on quantitive success-factors and analyses. The richness of this phenomenon deserves other complementary approaches to uncover theoretical and empirical concerns. What do the fundraisers expect from crowdfunding? To which extent do these projects outreach communities and markets? How…
Lees meerCrowdfunding artists: Beyond match-making on platforms
This article analyzes the role that crowdfunding plays for artists who create small-scale projects. We find that artists struggle to reach new audiences and, thus, mainly use this funding tool to transform monetary gifts into reputation for their careers. Crowdfunding platforms are believed to lower transaction costs while allowing for more direct engagement between founders…
Lees meerHet mecenaat als alternatief applaus
Het mecenaat heeft eigenlijk altijd bestaan, ook al was het misschien niet altijd zichtbaar. Helleke van den Braber, hoogleraar mecenaatstudies: “Ik zie het als een vorm van uitwisseling en samenwerking tussen gever en ontvanger, ondersteuner en maker.” Een uitwisseling over mecenaat tussen het Prins Bernhard Cultuurfonds en Helleke van den Braber over mecenaat is te lezen…
Lees meerLeve het Geven: Een onderzoek naar particulier geven aan creatieve professionals
In 2020 voerden Stichting voordekunst en Van Dooren Advies in samenspraak met prof. dr. Helleke van den Braber en het Prins Bernhard Cultuurfonds en in opdracht van Platform ACCT een sectorbreed onderzoek uit naar de vraag: Hoe kan het particulier geven aan individuele makers in Nederland geoptimaliseerd worden? Onder particulier geven wordt verstaan: geld van…
Lees meerBeeld: Panelgesprek weldoenerschap bij viering 80-jarig bestaan Prins Bernhard Fonds
Met een cultureel programma was er op donderdag 8 oktober vanuit de Lichtfabriek in Haarlem aandacht voor de veerkracht van cultuurmakers, de hoogtepunten van het Prins Bernhard Cultuurfonds in de afgelopen tachtig jaar en de rol van het fonds in de toekomst. En Koning Willem-Alexander was erbij. Prof. dr. Helleke van den Braber was te…
Lees meerNog nooit werd er zoveel gelezen: Democratisering in de Nederlandse boekenwereld van de late jaren zestig tot de late jaren zeventig
This article discusses the attempts to democratise Dutch book culture in the late 1960s and the early 1970s. Insights from the history of books, from literary studies and from cultural policy studies are brought together, for a better understanding of the influence that authors can have on book policies and on book market developments. Three…
Lees meerScriptie: Give to Give or Give to Gain? – A study into the motivations and expectations of private donors in the Netherlands
Cultural non-profit organisations are facing increasing pressure regarding their various financial support systems due to major crises, cutbacks in funding and the current COVID-19 crisis. Moreover, little is known about the giving-behaviour of private donors in relation to the Dutch cultural industries. The question addressed in this research is how the motivations and consequent expectations…
Lees meerEen écht goede band vraagt niet om steun? Een pleidooi voor een nieuw popmecenaat
‘We zullen met zijn allen de schouders onder de Nederlandse pop moeten zetten’, schreef Robert van Gijssel in De Volkskrant van 7 mei j.l. Hij heeft groot gelijk. Belangrijke vragen: hoe ziet die steun aan de pop er dan uit? Wie moeten het ‘met z’n allen’ geven? En hoe zetten muzikanten dit op een goede…
Lees meer