Opinie: Popmecenaat is er nog niet, maar kan er komen
Steun aan popmuzikanten is meer dan geld; gedeelde identiteit en energie tussen muzikanten en fans, betogen hoogleraar Helleke van den Braber en Rocco Hueting, toetsenist van rockband De Staat.
Lees meer‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’
‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’ Deze ultrakorte dialoog stond op de achterflap van Rotterdamse kost (2017), een Poëzieweekgeschenk van Jules Deelder.2 Wie de neerlandistische literatuurgeschiedschrijving overschouwt, ziet hoe verrassend weinig die vraag, ‘Waarvan leeft de dichter?’, expliciet gesteld is. De kwesties van cultureel belang en canonisering die ook verscholen zitten in de uitroep ‘Lang leve de…
Lees meerNaar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs
This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…
Lees meerScriptie: Legitimering in (on)afhankelijkheid
Een onderzoek naar de manier waarop particuliere en gesubsidieerde musea zich legitimeren te midden van het spanningsveld tussen artistieke en economische waarden In dit onderzoek is getracht inzicht te krijgen in de verschillende manieren waarop gesubsidieerde musea en particuliere musea zich legitimeren te midden van het spanningsveld tussen artistieke en economische waarde. Hiertoe zijn, door…
Lees meerNegotiating authorship and (in)dependence around 1900: The case of Dutch literary magazine De beweging*
What does the concept of “autonomy” mean when it comes to authors and their practices? In the early twentieth century, Dutch writer Albert Verwey had strong views on the subject.
Lees meerMuze, mecenas, minnares: De ‘moeder de vrouw’ naast de kunstenaar
Over een paar dagen begint de Boekenweek. Dit jaar is gekozen voor het thema ‘de moeder de vrouw’, en het is niet moeilijk te bedenken waarom daar veel over te doen is. ‘De moeder de vrouw’ zou oubollig zijn, en regressief, en vrouwen reduceren tot hun aloude rol van verzorgende en onzichtbare echtgenote en moeder. Alsof schrijvers tegenwoordig niet iets moderners te…
Lees meerEconomic Imperatives for Women’s Writing in Early Modern Europe
Economic Imperatives for Women’s Writing in Early Modern Europe delves into the early modern history of women’s authorship and literary production in Europe taking a material turn. The case studies included in the volume represent women writers from various European countries and comparatively reflect the nuances of their participation in a burgeoning commercial market for authors…
Lees meerWelke ruimte willen we rijke rockliefhebbers geven?
Cultuur wordt steeds vaker met particulier geld gemaakt. Dat die tendens ook tot de popmuziek is doorgedrongen, blijkt uit de recente documentaire Buying the band (V, 16 maart). Daarin zien we hoe een rijke vastgoedondernemer zich voor veel geld inkoopt in een gerenommeerde, maar al jaren kwakkelende band. Met zijn investering probeert hij én de…
Lees meerLes avantages de la vantardise. Les rapports ambigus du Wu-Tang Clan avec le mécénat privé
En 2015, Martin Shkreli, entrepreneur et mécène controversé dans le champ de la musique, a donné deux millions de dollars à l’emblématique groupe de hip-hop Wu-Tang Clan en échange de l’accès exclusif à leur nouvel album.
Lees meerHiphop, macht en mecenaat: het bijzondere verhaal achter het geheime album van de Wu Tang Clan
Twee weken geleden, op 20 oktober 2017, was ik op het Amsterdam Dance Event – niet om te dansen, maar om te luisteren naar een bijzonder verhaal over een bijzonder album. Op de ADE Beats conferentie liet Tarik Azzougarh (beter bekend als Wu Tang-producer Cilvaringz) zich via Skype interviewen over Once upon a time in Shaolin. Dat album van rapgroep…
Lees meer