Gulle gevers? Private bijdragen aan cultuur in Nederland
Sinds de overheid in 2010 besloot haar bemoeienis met cultuur te beperken en de samenleving en particulier initiatief meer ruimte te geven, speelt privaat geld een grotere rol in de verdien capaciteit van cultuurinstellingen. Dat heeft consequenties voor hun organisatorische inrichting, maar ook voor hun relatiebeheer. Gevers worden stakeholders: als sponsor of als donateur.
Lees meerEen glazenmaker op de Parnas. Twee carrières van Jan Vos (1610-1667)
A poet and glazier, Jan Vos (1610-1667) ran his own small glazier business in the Kalverstraat in Amsterdam. His careers as both poet and glazier converged in several ways. This article shows how Vos the poet portrayed himself as a glazier in his poems, while Vos the glazier profited from his reputation as (city) poet,…
Lees meerStadsdichterschap in de zeventiende eeuw. Jan Vos (1610-1667) en Amsterdam
In seventeenth-century Amsterdam, poets showed their commitment to their city by praising it, its council and its politics in poems and tableaux vivants. Supported by rich and powerful city regents who acted as patrons, some poets achieved the unofficial status of ‘poet laureate’ of Amsterdam. One of them was Jan Vos (1610-1667). As this article…
Lees meerWat wil de mecenas? Historische weldoeners als rolmodel
Nu Museum Meermanno door de cultuurbezuinigingen met sluiting wordt bedreigd, moet het museum op zoek naar alternatieve manieren om de begroting rond te krijgen. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra betreft zouden kleinschalige instellingen als Meermanno, die weinig publiek trekken maar kwalitatief hoogwaardige collecties beheren, creatiever mogen worden in hun cultureel ondernemerschap. Eén van de oplossingen die…
Lees meerMecenaat moet weer statussymbool worden
De regering-Rutte stuurt aan op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat. Nadat de financiering van kunst decennialang in handen was van overheid en (deels) bedrijfsleven, is het nu de beurt aan particuliere weldoeners. Niets nieuws onder de zon. Het mecenaat is zo oud als de kunsten zelf. In de Oudheid en Renaissance, maar ook in…
Lees meerU vraagt, wij draaien? De huwelijksgedichten van Katharina Lescailje (1649-1711) voor rijke doopsgezinden
Op de ets Klucht of Vernieûwende gedachtenis van de pûrgeerende boontiens (ca. 1680) is een zaal te zien met langs de wanden lange rijen tafels met daarop de resten van een, naar het zich laat aanzien, overdadig diner. Midden in de zaal en op de voorgrond van de ets is een aantal figuren te zien…
Lees meerMecenaat en fiscus: Fiscaal aantrekkelijk steunen van kunst & cultuur in heden en verleden
Tussen kunst, cultuur en fiscus bestaat al eeuwen een band. Dit boek vertelt over de relatie tussen mecenaat en fiscus aan de hand van anekdotes, voorbeelden en illustraties uit heden en verleden en uit binnen- en buitenland. Beginnend bij de naamgever van het mecenaat, de Romeinse ridder Maecenas, komt het via de middeleeuwen en de…
Lees meerPatronen van patronage : mecenaat, protectoraat en markt in de kunstwereld
Kunst kan niet bloeien zonder doelbewuste ondersteuning. Die steun, ofwel patronage, kan komen van publieke of private zijde. Of het nu gaat om vermogende particulieren, bedrijven, verzamelaars, overheden of liefdadige fondsen, zonder hun patronage zouden musea, theaters, concertzalen en kunsthallen een karige aanblik vertonen. Het overheidsbeleid heeft lange tijd een vrijwel alomvattende invloed gehad op…
Lees meer