Kennispunt Mecenaatstudies

culturele praktijk

Gulle gevers? Private bijdragen aan cultuur in Nederland

Sinds de overheid in 2010 besloot haar bemoeienis met cultuur te beperken en de samenleving en particulier initiatief meer ruimte te geven, speelt privaat geld een grotere rol in de verdien­ capaciteit van cultuurinstellingen. Dat heeft consequenties voor hun organisa­torische inrichting, maar ook voor hun relatiebeheer. Gevers worden stakeholders: als sponsor of als donateur.

Lees meer

Wat wil de mecenas? Historische weldoeners als rolmodel

Nu Museum Meermanno door de cultuurbezuinigingen met sluiting wordt bedreigd, moet het museum op zoek naar alternatieve manieren om de begroting rond te krijgen. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra betreft zouden kleinschalige instellingen als Meermanno, die weinig publiek trekken maar kwalitatief hoogwaardige collecties beheren, creatiever mogen worden in hun cultureel ondernemerschap. Eén van de oplossingen die…

Lees meer

Mecenaat moet weer statussymbool worden

De regering-Rutte stuurt aan op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat. Nadat de financiering van kunst decennialang in handen was van overheid en (deels) bedrijfsleven, is het nu de beurt aan particuliere weldoeners. Niets nieuws onder de zon. Het mecenaat is zo oud als de kunsten zelf. In de Oudheid en Renaissance, maar ook in…

Lees meer

Patronen van patronage : mecenaat, protectoraat en markt in de kunstwereld

Kunst kan niet bloeien zonder doelbewuste ondersteuning. Die steun, ofwel patronage, kan komen van publieke of private zijde. Of het nu gaat om vermogende particulieren, bedrijven, verzamelaars, overheden of liefdadige fondsen, zonder hun patronage zouden musea, theaters, concertzalen en kunsthallen een karige aanblik vertonen. Het overheidsbeleid heeft lange tijd een vrijwel alomvattende invloed gehad op…

Lees meer