Kennispunt Mecenaatstudies

cultuursponsoring door bedrijven

Scriptie: Like, subscribe, and join us on Patreon

In deze scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de manier waarop makers die content creëren voor YouTube hun inkomen aanvullen, of hun volledige inkomen halen uit crowdfunding, via het crowdfundings platform Patreon. Dit platform is opgericht om makers, van muzikanten tot documentaire kanalen, de mogelijkheid te geven om een maandelijks inkomen te verwerven door hun publiek…

Lees meer

Scriptie: Crowdfunding & het betrekken van bedrijven bij cultuur

Deze thesis is het resultaat van een onderzoek naar de verhouding tussen crowdfunding en cultuursponsoring, met als deelthema’s de motieven van bedrijven voor het steunen van cultuur en de bruikbaarheid van crowdfunding daarvoor. Het onderzoek is opgebouwd vanuit een wetenschappelijke reflectie op de geefvormen mecenaat, cultuursponsoring en crowdfunding aangevuld met empirisch onderzoek naar bedrijven die…

Lees meer

Gulle gevers? Private bijdragen aan cultuur in Nederland

Sinds de overheid in 2010 besloot haar bemoeienis met cultuur te beperken en de samenleving en particulier initiatief meer ruimte te geven, speelt privaat geld een grotere rol in de verdien­ capaciteit van cultuurinstellingen. Dat heeft consequenties voor hun organisa­torische inrichting, maar ook voor hun relatiebeheer. Gevers worden stakeholders: als sponsor of als donateur.

Lees meer