Boekman Extra #26: Popmuziek en mecenaat
Wie durft te vragen én durft te geven komt verder “Het breekt mijn hart dat de regering de cultuursector systematisch de kop indrukt. Maar het doet bijna nog meer pijn dat het publiek niet opkomt voor ons”. In de Volkskrant van 3 augustus 2021 maakt muzikant Jett Rebel duidelijk dat steun van de overheid onmisbaar…
Lees meerScriptie: Pip Blom Backstage
In deze scriptie wordt ingegaan op de hoofdvraag “Op welke manier positioneert de band Pip Blom zich met hun nieuwe platform Pip Blom backstage in de dialectiek tussen controle en participatie?” Voor het beantwoorden van deze vraag is er een casestudy gedaan naar Pip Blom backstage, een online geefkring die is ontwikkeld en wordt onderhouden door…
Lees meerScriptie: Like, subscribe, and join us on Patreon
In deze scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de manier waarop makers die content creëren voor YouTube hun inkomen aanvullen, of hun volledige inkomen halen uit crowdfunding, via het crowdfundings platform Patreon. Dit platform is opgericht om makers, van muzikanten tot documentaire kanalen, de mogelijkheid te geven om een maandelijks inkomen te verwerven door hun publiek…
Lees meerScriptie: De symbolische bankier
This thesis was written with the aim of mapping out the functioning of the Cultuurfonds donor circles. While previous studies focus on the patronage relationships between donors and artists, this research focuses on collective patronage and the mediating role of the Cultuurfonds. The results of this research show that the Cultuurfonds fulfils various mediating roles, including…
Lees meerVan maker naar mecenas (en weer terug): over giftuitwisseling in de kunsten
Toen de schrijver Gerard Reve begin jaren zestig besloot dat hij klaar was voor een weldoener, of, zoals hij het noemde, voor een ‘beschermer’, hoopte hij naar eigen zeggen op “een haven waarin ik mijn levensschip zeilklaar kan maken, van waaruit ik zeewaardig kan uitvaren, en waarheen ik bij storm en ontij kan terugkeren.” Het…
Lees meerEen écht goede band vraagt niet om steun? Een pleidooi voor een nieuw popmecenaat
‘We zullen met zijn allen de schouders onder de Nederlandse pop moeten zetten’, schreef Robert van Gijssel in De Volkskrant van 7 mei j.l. Hij heeft groot gelijk. Belangrijke vragen: hoe ziet die steun aan de pop er dan uit? Wie moeten het ‘met z’n allen’ geven? En hoe zetten muzikanten dit op een goede…
Lees meerScriptie: Geefmotieven van de jonge mecenas bij Nationale Opera & Ballet
In this thesis philanthropic motives of young patrons were investigated. In seven interviews with young patrons from the Young Patrons Circle I tried to answer the main question of this thesis: Which motives do young patrons have to become member of the Young Patrons Circle at Dutch National Opera & Ballet? Two sub questions related…
Lees meerNegotiating authorship and (in)dependence around 1900: The case of Dutch literary magazine De beweging*
What does the concept of “autonomy” mean when it comes to authors and their practices? In the early twentieth century, Dutch writer Albert Verwey had strong views on the subject.
Lees meerFrom research to practice: implementing academic research on donor motivation to help fundraisers improve relationships with donors
How can fundraisers build stronger relationships with their donors? We argue that by better understanding why a donor chooses to make a donation, and why a donor donates to a specific charity, the quality of the relationship between donors and charities could be greatly improved. A current trend in marketing is hyper-personalisation: creating a personalized…
Lees meerBeeld: De Moderne Mecenas
De film ‘De Moderne Mecenas’ volgt een groep schenkers die zich belangeloos inzet om cultuur levend te houden. Tegelijkertijd geeft het een kijkje achter de schermen van het grootste cultuurfonds van Nederland.
Lees meer