Kennispunt Mecenaatstudies

geefkringen

Boekman Extra #26: Popmuziek en mecenaat

, , , , ,

Wie durft te vragen én durft te geven komt verder “Het breekt mijn hart dat de regering de cultuursector systematisch de kop indrukt. Maar het doet bijna nog meer pijn dat het publiek niet opkomt voor ons”. In de Volkskrant van 3 augustus 2021 maakt muzikant Jett Rebel duidelijk dat steun van de overheid onmisbaar…

Lees meer

Scriptie: Pip Blom Backstage

In deze scriptie wordt ingegaan op de hoofdvraag “Op welke manier positioneert de band Pip Blom zich met hun nieuwe platform Pip Blom backstage in de dialectiek tussen controle en participatie?” Voor het beantwoorden van deze vraag is er een casestudy gedaan naar Pip Blom backstage, een online geefkring die is ontwikkeld en wordt onderhouden door…

Lees meer

Scriptie: Like, subscribe, and join us on Patreon

In deze scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de manier waarop makers die content creëren voor YouTube hun inkomen aanvullen, of hun volledige inkomen halen uit crowdfunding, via het crowdfundings platform Patreon. Dit platform is opgericht om makers, van muzikanten tot documentaire kanalen, de mogelijkheid te geven om een maandelijks inkomen te verwerven door hun publiek…

Lees meer

Scriptie: De symbolische bankier

This thesis was written with the aim of mapping out the functioning of the Cultuurfonds donor circles. While previous studies focus on the patronage relationships between donors and artists, this research focuses on collective patronage and the mediating role of the Cultuurfonds. The results of this research show that the Cultuurfonds fulfils various mediating roles, including…

Lees meer

From research to practice: implementing academic research on donor motivation to help fundraisers improve relationships with donors

How can fundraisers build stronger relationships with their donors? We argue that by better understanding why a donor chooses to make a donation, and why a donor donates to a specific charity, the quality of the relationship between donors and charities could be greatly improved. A current trend in marketing is hyper-personalisation: creating a personalized…

Lees meer