Kennispunt Mecenaatstudies

geefkringen

‘My intention is just to entertain you a little’. The patronage relationship between Edward Gordon Craig and Marguerite Caetani.

‘My intention is just to entertain you a little’. This is what stage designer and theatre reformer Edward Gordon Craig wrote to Marguerite Caetani in an undated letter. Between 1917 and 1925, Craig wrote her dozens of letters, first from Rome, where he lived, and later from Rapallo. For him, the contact with this rich…

Lees meer

Scriptie: Mecenaat in de hoofdrol

Een onderzoek naar de zelfpresentatie van mecenaat door presenterende theaterinstellingen Dit onderzoek richt zich op de manier waarop Nederlandse theaters zichzelf presenteren naar hun particuliere gevers. De aandacht voor particuliere giften aan culturele organisaties is in de laatste jaren toegenomen. Echter, de Podiumpeiler van 2014 van de Vereniging van Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)…

Lees meer

‘Nooit zag ik zulk een verlicht administrateur van andermans belang.’ René Radermacher Schorer (1888-1956)

René Radermacher Schorer was in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw een vooraanstaande  mecenas. Bij veel inititatieven in het Utrechtse culturele leven was hij nauw betrokken; als be­stuurder, organisator, geld­schieter of geïnteresseerde lief­hebber stond hij de initi­atiefnemers ervan met raad en daad terzijde. Zo was hij pen­ningmees­ter van stich­ting De ge­meenschap en…

Lees meer

Beeld: Mecenaat

Voor de bachelor Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit vertelt Prof. dr. Helleke van den Braber over  het maakproces van kunst en de financiering van kunst in de vorm van mecenaat. Hierbij licht ze enkele bekende mecenassen uit en vertelt ze hoe je zelf kunstenmakers en hun projecten kunt steunen.

Lees meer

‘Do ut des’ rond Multatuli en Jan Kneppelhout. Vormen van interactie tussen weldoeners en kunstenaars in de negentiende eeuw

This article addresses the workings of individual patronage relationships in the nineteenth century, focusing on the (competitive and supportive) alliances between Dutch benefactor Johannes Kneppelhout and his protégés on one hand, and those between Dutch writer Multatuli and his patrons on the other. It is very probable that in the interaction between patron(s) and artist(s)…

Lees meer