Reciprocal interactions and complex negotiations: three nineteenth-century models of patronage
This article suggests that patronage relationships can be interpreted in terms of gift exchange, arguing that this pertains in particular to late nineteenth-century forms of patronage.
Lees meer‘My intention is just to entertain you a little’. The patronage relationship between Edward Gordon Craig and Marguerite Caetani.
‘My intention is just to entertain you a little’. This is what stage designer and theatre reformer Edward Gordon Craig wrote to Marguerite Caetani in an undated letter. Between 1917 and 1925, Craig wrote her dozens of letters, first from Rome, where he lived, and later from Rapallo. For him, the contact with this rich…
Lees meerJubileumspecial: Twintig jaar Geven in Nederland
Hoe is de filantropie in Nederland in de afgelopen twintig jaar veranderd? Hoe kunnen we de veranderingen in het geefgedrag verklaren? In welke groepen doen deze trends zich het sterkst voor? En welke groepen maken de filantropie veerkrachtig? Prof. dr. René Bekkers, Prof. dr. Pamala Wiepking en Dr. Arjen de Wit beantwoorden deze vragen in…
Lees meer10 dingen die je moet weten over Modern Mecenaat
Welke plaats heeft kunst in de maatschappij – of zou ze moeten hebben? Hoe belangrijk vinden we kunst? Belangrijk genoeg om in te investeren?
Lees meerScriptie: Mecenaat in de hoofdrol
Een onderzoek naar de zelfpresentatie van mecenaat door presenterende theaterinstellingen Dit onderzoek richt zich op de manier waarop Nederlandse theaters zichzelf presenteren naar hun particuliere gevers. De aandacht voor particuliere giften aan culturele organisaties is in de laatste jaren toegenomen. Echter, de Podiumpeiler van 2014 van de Vereniging van Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)…
Lees meer‘Nooit zag ik zulk een verlicht administrateur van andermans belang.’ René Radermacher Schorer (1888-1956)
René Radermacher Schorer was in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw een vooraanstaande mecenas. Bij veel inititatieven in het Utrechtse culturele leven was hij nauw betrokken; als bestuurder, organisator, geldschieter of geïnteresseerde liefhebber stond hij de initiatiefnemers ervan met raad en daad terzijde. Zo was hij penningmeester van stichting De gemeenschap en…
Lees meerBeeld: Mecenaat
Voor de bachelor Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit vertelt Prof. dr. Helleke van den Braber over het maakproces van kunst en de financiering van kunst in de vorm van mecenaat. Hierbij licht ze enkele bekende mecenassen uit en vertelt ze hoe je zelf kunstenmakers en hun projecten kunt steunen.
Lees meerDe tien beste Nederlandse mecenassen (van de laatste honderdvijftig jaar)
The Guardian presenteerde een paar weken terug‘ the 10 best art patrons’ aller tijden: tien opvallende mecenassen (vijf uit het verleden, vijf hedendaagse), die de kunsten ieder op hun eigen wijze hebben ondersteund.
Lees meerScriptie: Vrienden in voor- en tegenspoed: De revival van vriendenkringen van culturele instellingen
Ever since the Dutch government announced huge cutbacks in the cultural sector in 2011, cultural organizations have been looking into ways of becoming more self-sufficient. Private donations will have to be become an important factor in the process of becoming less dependent on the government. One group of people that has regained particular interest of…
Lees meer‘Do ut des’ rond Multatuli en Jan Kneppelhout. Vormen van interactie tussen weldoeners en kunstenaars in de negentiende eeuw
This article addresses the workings of individual patronage relationships in the nineteenth century, focusing on the (competitive and supportive) alliances between Dutch benefactor Johannes Kneppelhout and his protégés on one hand, and those between Dutch writer Multatuli and his patrons on the other. It is very probable that in the interaction between patron(s) and artist(s)…
Lees meer