Welke ruimte willen we rijke rockliefhebbers geven?
Cultuur wordt steeds vaker met particulier geld gemaakt. Dat die tendens ook tot de popmuziek is doorgedrongen, blijkt uit de recente documentaire Buying the band (V, 16 maart). Daarin zien we hoe een rijke vastgoedondernemer zich voor veel geld inkoopt in een gerenommeerde, maar al jaren kwakkelende band. Met zijn investering probeert hij én de…
Lees meerLes avantages de la vantardise. Les rapports ambigus du Wu-Tang Clan avec le mécénat privé
En 2015, Martin Shkreli, entrepreneur et mécène controversé dans le champ de la musique, a donné deux millions de dollars à l’emblématique groupe de hip-hop Wu-Tang Clan en échange de l’accès exclusif à leur nouvel album.
Lees meer‘My intention is just to entertain you a little’. The patronage relationship between Edward Gordon Craig and Marguerite Caetani.
‘My intention is just to entertain you a little’. This is what stage designer and theatre reformer Edward Gordon Craig wrote to Marguerite Caetani in an undated letter. Between 1917 and 1925, Craig wrote her dozens of letters, first from Rome, where he lived, and later from Rapallo. For him, the contact with this rich…
Lees meer10 dingen die je moet weten over Modern Mecenaat
Welke plaats heeft kunst in de maatschappij – of zou ze moeten hebben? Hoe belangrijk vinden we kunst? Belangrijk genoeg om in te investeren?
Lees meer‘Nooit zag ik zulk een verlicht administrateur van andermans belang.’ René Radermacher Schorer (1888-1956)
René Radermacher Schorer was in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw een vooraanstaande mecenas. Bij veel inititatieven in het Utrechtse culturele leven was hij nauw betrokken; als bestuurder, organisator, geldschieter of geïnteresseerde liefhebber stond hij de initiatiefnemers ervan met raad en daad terzijde. Zo was hij penningmeester van stichting De gemeenschap en…
Lees meerDe nieuwe gids and its Informal Patronage System
This paper focuses on the funding and finances of De nieuwe gids, a late nineteenth-century periodical believed by many to be the archetypical Dutch cultural magazine. The editors of De nieuwe gids introduced new ways of running their business and had new ideas about their role as professional writers and painters, about the pitfalls of creating for money,…
Lees meerBeeld: De gift
In deze video vertelt Prof. dr. Helleke van den Braber over het belang van geschenken in de wereld van kunst en cultuur. Ze doceert over cultuursponsoring en mecenaat en theater aan de Radboud Universiteit. Als cultuurwetenschapper gaat ze verder in op de context rondom geven en nemen; hier focust ze met name op het eigen…
Lees meerBeeld: Mecenaat
Voor de bachelor Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit vertelt Prof. dr. Helleke van den Braber over het maakproces van kunst en de financiering van kunst in de vorm van mecenaat. Hierbij licht ze enkele bekende mecenassen uit en vertelt ze hoe je zelf kunstenmakers en hun projecten kunt steunen.
Lees meerScriptie: Kunst verzamelen voor liefde, geld en meer…
There’s a new patron in town, argue researchers Renee Steenbergen and Yoeri Albrecht in recent studies. Since state fundings for the arts have been reduced, the importance of private support has become more and more appreciated in the Netherlands. Part of the discussion about patronage are people who could also be considered art collectors. This…
Lees meerScriptie: De geefrelatie tussen beeldend kunstenaar en mecenas
De laatste jaren is er een beweging in gang gezet, waarbij de overheid steeds meer ruimte geeft aan de particuliere ondersteuning van kunst en cultuur. De mecenas die een kunstenaar ondersteunt in diens kunstenaarschap is één van deze vormen van particuliere ondersteuning. Het probleem is dat er naar de relatie tussen mecenas en kunstenaar nauwelijks…
Lees meer