Vrouwelijke muziekmecenassen in de Republiek der Nederlanden
De invloed van vrouwen op het muziekleven in de Republiek der Nederlanden (1579-1795) is veel groter dan tot nu toe altijd is aangenomen. Vrouwen speelden namelijk een substantiële rol in het ondersteunen van musici door middel van geld of bescherming. Muziekhistorica Veronica van Amerongen heeft dit ontdekt door onderzoek te doen naar onder andere opgedragen…
Lees meerPerforming dedications. A contextual and artistic reflection on the dedication of the world’s first saxophone concerto
This article focuses on the first concerto for saxophone, written in 1902 by Belgian musician Paul Gilson and dedicated to the famous American amateur saxophonist Elise Hall. With both contextual and artistic arguments, Kurt Bertels wants to show that Hall did not order or perform the work herself, even though Gilson dedicated the concerto to…
Lees meerDe vraag ‘wie betaalt voor de kunsten?’ is eeuwig actueel
This paper explores how an article by Marita Mathijsen on literary subsidies in the nineteenth century (1996, Nederlandse letterkunde) has served as a prelude to later research on post-romantic private literary patronage in The Netherlands on the one hand, and Dutch government policy on the other. It provides an overview of research carried out by Dutch…
Lees meerVan maker naar mecenas (en weer terug): over giftuitwisseling in de kunsten
Toen de schrijver Gerard Reve begin jaren zestig besloot dat hij klaar was voor een weldoener, of, zoals hij het noemde, voor een ‘beschermer’, hoopte hij naar eigen zeggen op “een haven waarin ik mijn levensschip zeilklaar kan maken, van waaruit ik zeewaardig kan uitvaren, en waarheen ik bij storm en ontij kan terugkeren.” Het…
Lees meerBeeld: Webinar Auteurschap
Als alternatief op de najaarsbijeenkomst organiseerde de Tiele-Stichting een Webinar over auteurschap. Ook de literaire wereld heeft volop te maken met de gevolgen van de Coronacrisis: schrijvers leven zelden alleen van de boeken die ze publiceren, maar moeten het juist ook hebben van voordrachten, optredens op scholen en workshops. Wie onderzoek doet naar inkomens van…
Lees meerEen ongehoord geluid
De saxofoonklas van het Koninklijk Conservatorium Brussel tussen 1867 en 1904 Als verlicht despoot en fervent muziekliefhebber wilde koning Leopold I van het nieuwe koninkrijk België een culturele mogendheid maken. Vrijwel meteen na de Belgische Revolutie werd met zijn steun onder meer het Koninklijk Conservatorium van Brussel opgericht. François-Joseph Fétis, door Leopold benoemd tot eerste…
Lees meerEconomic advancement and reputation strategies: Seventeenth‐century Dutch women writing for profit
This essay examines how economic circumstances and imperatives influenced strategies of self‐representation employed by women writing in the Dutch Republic. At the core of the analysis is the poetry of Maria Margaretha van Akerlaecken (1605–after 1662) and Katharina Lescailje (1649–1711). Economic advancement for literary authors in the Dutch Republic was defined by the marginality of…
Lees meer‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’
‘Lang leve de dichter!’ ‘Waarvan?’ Deze ultrakorte dialoog stond op de achterflap van Rotterdamse kost (2017), een Poëzieweekgeschenk van Jules Deelder.2 Wie de neerlandistische literatuurgeschiedschrijving overschouwt, ziet hoe verrassend weinig die vraag, ‘Waarvan leeft de dichter?’, expliciet gesteld is. De kwesties van cultureel belang en canonisering die ook verscholen zitten in de uitroep ‘Lang leve de…
Lees meerNaar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs
This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…
Lees meer‘Echte schrijvers zijn niet te koop. Praktijk en beeldvorming van het economisch profijt van de literaire auteur door de eeuwen heen’.
A grand narrative of Dutch literary authors’ opportunities to economically profit from their writing is yet to be written. The general assumption, however, is that these opportunities developed teleologically from a dominant system of patronage during medieval and early modern times, in which financial gains were marginal and in which author’s independence of their supporters…
Lees meer