Beeld: De staat van het mecenaat – De overheid en het mecenaat
Academisch-cultureel centrum SPUI25 organiseerde in het voorjaar 2014 in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds een interactieve lezingenreeks over Mecenaat. Het onderwerp zal in zes lezingen vanuit diverse invalshoeken door verschillende sprekers worden belicht. In deze eerste lezing zal worden gekeken naar de geschiedenis van het mecenaat. Tijdens deze avond zal worden ingegaan op de…
Lees meerBeeld: De staat van het mecenaat – de grootste mecenas aller tijden?
Academisch-cultureel centrum SPUI25 organiseerde in het voorjaar 2014 in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds een interactieve lezingenreeks over Mecenaat. Het onderwerp zal in zes lezingen vanuit diverse invalshoeken door verschillende sprekers worden belicht. In deze eerste lezing zal worden gekeken naar de geschiedenis van het mecenaat. Rome in de zeventiende eeuw werd, als we…
Lees meerBeeld: De staat van het mecenaat – toen en nu
Academisch-cultureel centrum SPUI25 organiseerde in het voorjaar 2014 in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds een interactieve lezingenreeks over Mecenaat. Het onderwerp zal in zes lezingen vanuit diverse invalshoeken door verschillende sprekers worden belicht. In deze eerste lezing zal worden gekeken naar de geschiedenis van het mecenaat. Hoe komen we aan ons huidige beeld van…
Lees meer‘Do ut des’ rond Multatuli en Jan Kneppelhout. Vormen van interactie tussen weldoeners en kunstenaars in de negentiende eeuw
This article addresses the workings of individual patronage relationships in the nineteenth century, focusing on the (competitive and supportive) alliances between Dutch benefactor Johannes Kneppelhout and his protégés on one hand, and those between Dutch writer Multatuli and his patrons on the other. It is very probable that in the interaction between patron(s) and artist(s)…
Lees meer‘Geven en krijgen rond het tijdschrift De Beweging (1905-1919)’.
The Dutch poet Albert Verwey was editor of the cultural magazine De Beweging between 1905-1919. This article uses gift theory to investigate the alliances he forged with his publishers, with his readers, and with the writers he worked with, and takes stock of the ways he tried to keep the insolvent magazine financially afloat. Verwey…
Lees meerDichters en verdiensten: De sociale verankering van het dichterschap van Jan Vos (1610-1667)
Over het algemeen wordt aangenomen dat broodschrijverij in de Republiek pas in de achttiende eeuw opkwam en in de negentiende eeuw een rol van betekenis ging spelen. Toch waren er lang daarvoor al auteurs die verdienden aan hun werk. Vooral uit de late middeleeuwen kennen we daar voorbeelden van. Hoe zat dit in de Gouden…
Lees meerEen glazenmaker op de Parnas. Twee carrières van Jan Vos (1610-1667)
A poet and glazier, Jan Vos (1610-1667) ran his own small glazier business in the Kalverstraat in Amsterdam. His careers as both poet and glazier converged in several ways. This article shows how Vos the poet portrayed himself as a glazier in his poems, while Vos the glazier profited from his reputation as (city) poet,…
Lees meer“Armide, the Huguenots, and the Hague.”
In the fall of 1701, a new French-language opera company in The Hague opened with a production of Jean-Baptiste Lully and Philippe Quinault’s Armide (1686), a choice that can now be confirmed by a libretto (fig. 1).1 Yet the company’s choice of Armide was not self-evident, nor did their production follow that of Paris to…
Lees meerStadsdichterschap in de zeventiende eeuw. Jan Vos (1610-1667) en Amsterdam
In seventeenth-century Amsterdam, poets showed their commitment to their city by praising it, its council and its politics in poems and tableaux vivants. Supported by rich and powerful city regents who acted as patrons, some poets achieved the unofficial status of ‘poet laureate’ of Amsterdam. One of them was Jan Vos (1610-1667). As this article…
Lees meerWat wil de mecenas? Historische weldoeners als rolmodel
Nu Museum Meermanno door de cultuurbezuinigingen met sluiting wordt bedreigd, moet het museum op zoek naar alternatieve manieren om de begroting rond te krijgen. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra betreft zouden kleinschalige instellingen als Meermanno, die weinig publiek trekken maar kwalitatief hoogwaardige collecties beheren, creatiever mogen worden in hun cultureel ondernemerschap. Eén van de oplossingen die…
Lees meer