Kennispunt Mecenaatstudies

historische context

Mecenaat moet weer statussymbool worden

De regering-Rutte stuurt aan op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat. Nadat de financiering van kunst decennialang in handen was van overheid en (deels) bedrijfsleven, is het nu de beurt aan particuliere weldoeners. Niets nieuws onder de zon. Het mecenaat is zo oud als de kunsten zelf. In de Oudheid en Renaissance, maar ook in…

Lees meer

Tussen markt en mecenaat: Financiële strategieën van Nederlandse auteurs in de Jaren dertig

De economische crisis veroorzaakte vooral tussen 1932 en 1936 een diepe mailase. Schrijvers zoals Dirk Coster schreven het moeilijk te hebben, en dat ‘de inkomsten, uit letterkundigen arbeid getrokken, op onrustbarende wijze zijn geslonken voor bijna iedereen’. Schrijvers waren genoodzaakt om andere soort taken op zich te nemen. Helleke van den Braber betoogt dat in…

Lees meer

De rentree van de mecenas

Met smart wordt uitgekeken naar de terugkeer van de rijke, goedgeefse minnaars van de kunsten. Het debat over het mecenaat is uiterst actueel, maar staat daarnaast op allerlei manieren in verband met vroeger tijden. Om het mecenaat te laten herleven, zijn meerdere mentaliteitsomslagen nodig. Centrale vragen in deze discussie: waar hebben we de mecenas eigenlijk…

Lees meer

Patronen van patronage : mecenaat, protectoraat en markt in de kunstwereld

Kunst kan niet bloeien zonder doelbewuste ondersteuning. Die steun, ofwel patronage, kan komen van publieke of private zijde. Of het nu gaat om vermogende particulieren, bedrijven, verzamelaars, overheden of liefdadige fondsen, zonder hun patronage zouden musea, theaters, concertzalen en kunsthallen een karige aanblik vertonen. Het overheidsbeleid heeft lange tijd een vrijwel alomvattende invloed gehad op…

Lees meer