Beyond the global boom: Private art museums in the 21st century
Contemporary art worlds across the globe have witnessed a private museum boom in the first two decades of the 21st century. Unlike traditional public museums, these museums are founded, governed, and financed by private individuals. Indeed, their main purpose is usually to make the private art collections of their founders accessible to the public on…
Lees meerScriptie: Thank you for your Donation, was it the Right Thing to do? A Study on Value Realization in the Cultural Sector Through Crowdfunding
This research aims to find out which values are realized in the relationship between donor and cultural organisation and to contribute to the knowledge on patronage relationships, and to value based cultural economics. The value based economics framework by Klamer will be used to research the following research question: what are the values that are…
Lees meerCrowdfunding culture: Bridging Arts and Commerce
Crowdfunding is a novel fundraising model widely used by the cultural and creative sectors. Most literature focuses on quantitive success-factors and analyses. The richness of this phenomenon deserves other complementary approaches to uncover theoretical and empirical concerns. What do the fundraisers expect from crowdfunding? To which extent do these projects outreach communities and markets? How…
Lees meerHoogleraar mecenaatstudies Helleke van den Braber: ‘Makers en gevers moeten in de benen komen’
Hoogleraar mecenaatstudies Helleke van den Braber weet alles over de relatie tussen kunstenaars en gevers. Die wringt weleens. Want wat als een filantroop zelf wil drummen in de band die hij met zijn geld overeind helpt?
Lees meerCrowdfunding the Queer Museum: A Polycentric Identity Quarrel
This case study illustrates how identities can be conceived as knowledge commons and how they can develop and be mobilized in situations of public contestation. The chapter uses the case of an art exhibition project carried out during 2018 in Brazil that portrayed a large number of queer- and LGBT- related visual artworks from Latin…
Lees meerScriptie: Kunst als gunst?
Een onderzoek naar de motieven en belangen die een rol speelden in de mecenaatsrelatie tussen mecenas Han Nefkens en museumdirecteur Sjarel Ex Deze masterscriptie heeft als doel de motieven en belangen te onderzoeken die in de jaren 2000 tot 2011 een rol gespeeld hebben bij de mecenaatsrelatie van Han Nefkens en Sjarel Ex. Het primaire…
Lees meerMensen verbinden door kunst en geschiedenis
Een hoofdstuk (pagina 254-258) in de publicatie ”Familie vermogen” door de Vereniging Rembrandt. Het Rijksmuseum is van alle Nederlanders, dat voelt iedereen zo aan; en toch is het niet vanzelfsprekend zo ontstaan. Er liggen initiatieven van vele Nederlandse burgers aan ten grondslag, die, met een gevoel voor cultuurhistorie en met de belangen van volgende generaties…
Lees meerScriptie: Kunst verzamelen voor liefde, geld en meer…
There’s a new patron in town, argue researchers Renee Steenbergen and Yoeri Albrecht in recent studies. Since state fundings for the arts have been reduced, the importance of private support has become more and more appreciated in the Netherlands. Part of the discussion about patronage are people who could also be considered art collectors. This…
Lees meerScriptie: Vrienden in voor- en tegenspoed: De revival van vriendenkringen van culturele instellingen
Ever since the Dutch government announced huge cutbacks in the cultural sector in 2011, cultural organizations have been looking into ways of becoming more self-sufficient. Private donations will have to be become an important factor in the process of becoming less dependent on the government. One group of people that has regained particular interest of…
Lees meerWat wil de mecenas? Historische weldoeners als rolmodel
Nu Museum Meermanno door de cultuurbezuinigingen met sluiting wordt bedreigd, moet het museum op zoek naar alternatieve manieren om de begroting rond te krijgen. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra betreft zouden kleinschalige instellingen als Meermanno, die weinig publiek trekken maar kwalitatief hoogwaardige collecties beheren, creatiever mogen worden in hun cultureel ondernemerschap. Eén van de oplossingen die…
Lees meer