Kennispunt Mecenaatstudies

overheidsondersteuning

Beeld: De Staat van Mecenaat in samenwerking met Framer Framed

, , , , , , , , , , ,

De culture of giving is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor het financieren van culturele programma’s. Maar wie geeft er eigenlijk aan wie en waarom? En hoe staan private giften in verhouding tot publieke financiering? De staat van mecenaat was een eendaags symposium van Platform BK en Framer Framed over de veranderende rol…

Lees meer

Waar blijft die culture of giving?

Heeft u de kunsten met een donatie de coronacrisis doorgeholpen? Die vraag legde het Prins Bernhard Cultuurfonds zomer 2020 aan de Nederlandse bevolking voor (Jongsma et al. 2020). De uitkomst was ontnuchterend: slechts 10 procent van de Nederlanders zei de kunsten extra te hebben gesteund, hoewel ruim 90 procent aangaf cultuurbezoeker te zijn. Driekwart vond…

Lees meer

Geven en werven in de culturele sector in Nederland, 2011-2020

, ,

De cultuursector in Nederland werft steeds meer inkomsten uit particuliere bronnen en is steeds ondernemender, maar blijft sterk afhankelijk van overheidssubsidie. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam naar veranderingen in het geefgedrag en de inkomsten van culturele instellingen die geregistreerd zijn bij de belastingdienst als…

Lees meer

Naar een diachrone blik op de verdiensten van Nederlandstalige auteurs

, , ,

This article argues that it is both important and viable to develop a diachronic perspective on the profits of literary authors in the Low Countries. Up to now, conceptual and theoretical boundaries between different subdisciplines within Dutch literary studies have resulted in a compartmentalized, fragmentary narrative of the economic, social and symbolic profits of literary…

Lees meer

‘Echte schrijvers zijn niet te koop. Praktijk en beeldvorming van het economisch profijt van de literaire auteur door de eeuwen heen’.

, , , ,

A grand narrative of Dutch literary authors’ opportunities to economically profit from their writing is yet to be written. The general assumption, however, is that these opportunities developed teleologically from a dominant system of patronage during medieval and early modern times, in which financial gains were marginal and in which author’s independence of their supporters…

Lees meer

Geld blijft tijd: over de rol van schrijvers in het literatuurbeleid

‘Geld is tijd’, schreef J.C. Bloem ooit: zodra schrijvers wat geld hebben, hebben ze even financiële ruimte om met literair werk aan de slag te gaan. Tientallen Nederlandse schrijvers gebruikten deze uitspraak als motto toen ze in de winter van 1962-1963 tegen hun beroerde sociaal-economische positie protesteerden. Ze weigerden literaire prijzen en dreigden de aanstaande…

Lees meer