Boekman Extra #26: Popmuziek en mecenaat
Wie durft te vragen én durft te geven komt verder “Het breekt mijn hart dat de regering de cultuursector systematisch de kop indrukt. Maar het doet bijna nog meer pijn dat het publiek niet opkomt voor ons”. In de Volkskrant van 3 augustus 2021 maakt muzikant Jett Rebel duidelijk dat steun van de overheid onmisbaar…
Lees meerScriptie: Pip Blom Backstage
In deze scriptie wordt ingegaan op de hoofdvraag “Op welke manier positioneert de band Pip Blom zich met hun nieuwe platform Pip Blom backstage in de dialectiek tussen controle en participatie?” Voor het beantwoorden van deze vraag is er een casestudy gedaan naar Pip Blom backstage, een online geefkring die is ontwikkeld en wordt onderhouden door…
Lees meerScriptie: Like, subscribe, and join us on Patreon
In deze scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de manier waarop makers die content creëren voor YouTube hun inkomen aanvullen, of hun volledige inkomen halen uit crowdfunding, via het crowdfundings platform Patreon. Dit platform is opgericht om makers, van muzikanten tot documentaire kanalen, de mogelijkheid te geven om een maandelijks inkomen te verwerven door hun publiek…
Lees meerScriptie: Geven, geld en gitaargeweld
Een studie naar wederzijdse verwachte opbrengsten en verliezen in de relatie tussen popmuzikanten in het indierock-genre en potentiële private gevers This research examines the mutual expectations that musicians in indie rock bands and potential private donors have about entering a gift relationship, akin to patronage. Earlier research on patronage in the arts has focused more on…
Lees meerVan maker naar mecenas (en weer terug): over giftuitwisseling in de kunsten
Toen de schrijver Gerard Reve begin jaren zestig besloot dat hij klaar was voor een weldoener, of, zoals hij het noemde, voor een ‘beschermer’, hoopte hij naar eigen zeggen op “een haven waarin ik mijn levensschip zeilklaar kan maken, van waaruit ik zeewaardig kan uitvaren, en waarheen ik bij storm en ontij kan terugkeren.” Het…
Lees meerHoogleraar mecenaatstudies Helleke van den Braber: ‘Makers en gevers moeten in de benen komen’
Hoogleraar mecenaatstudies Helleke van den Braber weet alles over de relatie tussen kunstenaars en gevers. Die wringt weleens. Want wat als een filantroop zelf wil drummen in de band die hij met zijn geld overeind helpt?
Lees meerScriptie: The Entrepreneurial Orientation and Performance of Music Bands
The music industry plays a crucial role in the cultural life of societies and is varied, complex and has experienced many changes over time (Towse, 2010). In addition, the music industry has a turbulent labour environment. It is therefore argued that entrepreneurship is needed within this industry. Entrepreneurial orientation (EO) refers to the activities, strategies,…
Lees meerOpinie: Popmecenaat is er nog niet, maar kan er komen
Steun aan popmuzikanten is meer dan geld; gedeelde identiteit en energie tussen muzikanten en fans, betogen hoogleraar Helleke van den Braber en Rocco Hueting, toetsenist van rockband De Staat.
Lees meerScriptie: Van de staat voor De Staat – over publiek geld in het Nederlandse popveld
This research examines the symbolic positions of Dutch rock band De Staat in the period of August 2016 as assigned by the Dutch written press on the one hand and as wished for by De Staat itself on the other hand. When De Staat was awarded a multi-year subisidy by the Dutch Performing Arts Fund,…
Lees meerWelke ruimte willen we rijke rockliefhebbers geven?
Cultuur wordt steeds vaker met particulier geld gemaakt. Dat die tendens ook tot de popmuziek is doorgedrongen, blijkt uit de recente documentaire Buying the band (V, 16 maart). Daarin zien we hoe een rijke vastgoedondernemer zich voor veel geld inkoopt in een gerenommeerde, maar al jaren kwakkelende band. Met zijn investering probeert hij én de…
Lees meer