Beeld: De Moderne Mecenas
De film ‘De Moderne Mecenas’ volgt een groep schenkers die zich belangeloos inzet om cultuur levend te houden. Tegelijkertijd geeft het een kijkje achter de schermen van het grootste cultuurfonds van Nederland.
Lees meerScriptie: Kunst als gunst?
Een onderzoek naar de motieven en belangen die een rol speelden in de mecenaatsrelatie tussen mecenas Han Nefkens en museumdirecteur Sjarel Ex Deze masterscriptie heeft als doel de motieven en belangen te onderzoeken die in de jaren 2000 tot 2011 een rol gespeeld hebben bij de mecenaatsrelatie van Han Nefkens en Sjarel Ex. Het primaire…
Lees meerDe precaire praktijk van de hedendaagse rockmecenas
De afgelopen weken is er een bescheiden hype ontstaan rondom de documentaire Buying the Band. De film werd al langere tijd gretig gedeeld onder muzikanten en belandde uiteindelijk in de openbaarheid bij 3voor12. We volgen de rijke vastgoedondernemer Jan ’t Hoen die zich inkoopt in de oude band van Herman Brood. De documentaire toont ons op ongemakkelijke en…
Lees meerLes avantages de la vantardise. Les rapports ambigus du Wu-Tang Clan avec le mécénat privé
En 2015, Martin Shkreli, entrepreneur et mécène controversé dans le champ de la musique, a donné deux millions de dollars à l’emblématique groupe de hip-hop Wu-Tang Clan en échange de l’accès exclusif à leur nouvel album.
Lees meerHiphop, macht en mecenaat: het bijzondere verhaal achter het geheime album van de Wu Tang Clan
Twee weken geleden, op 20 oktober 2017, was ik op het Amsterdam Dance Event – niet om te dansen, maar om te luisteren naar een bijzonder verhaal over een bijzonder album. Op de ADE Beats conferentie liet Tarik Azzougarh (beter bekend als Wu Tang-producer Cilvaringz) zich via Skype interviewen over Once upon a time in Shaolin. Dat album van rapgroep…
Lees meerThe Phenomenon of the Married Woman Writer in the Dutch Republic
In this blog post, Nina Geerdink makes a startling discovery. Even though it has often been noted that many Dutch women stopped writing once married, she finds that there was a sizable group of women who did continue or even start writing after getting married. Here, she shows that their motivations for writing were complex but often related to…
Lees meerLang leve de passie en gekte van de surrealistische weldoener
Kort geleden werd mecenas Joop van den Ende uitgeroepen tot de invloedrijkste gever van het jaar 2016-2017. Hij voert de mecenassen-top-100 aan die door filantropie-platform De dikke blauwe werd samengesteld. Volgens De dikke blauwe is Van den Ende in Nederland dé “verschilmaker in de wereld van doneren & sociaal investeren” omdat hij met zijn Vandenende Foundation al vijftien jaar grootscheeps investeert in…
Lees meerReciprocal interactions and complex negotiations: three nineteenth-century models of patronage
This article suggests that patronage relationships can be interpreted in terms of gift exchange, arguing that this pertains in particular to late nineteenth-century forms of patronage.
Lees meer‘Nooit zag ik zulk een verlicht administrateur van andermans belang.’ René Radermacher Schorer (1888-1956)
René Radermacher Schorer was in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw een vooraanstaande mecenas. Bij veel inititatieven in het Utrechtse culturele leven was hij nauw betrokken; als bestuurder, organisator, geldschieter of geïnteresseerde liefhebber stond hij de initiatiefnemers ervan met raad en daad terzijde. Zo was hij penningmeester van stichting De gemeenschap en…
Lees meerDe nieuwe gids and its Informal Patronage System
This paper focuses on the funding and finances of De nieuwe gids, a late nineteenth-century periodical believed by many to be the archetypical Dutch cultural magazine. The editors of De nieuwe gids introduced new ways of running their business and had new ideas about their role as professional writers and painters, about the pitfalls of creating for money,…
Lees meer