Scriptie: Knollen voor Citroenen
Een onderzoek naar de ontstaangeschiedenis van Fortarock en naar de rol van Robert Korstanje als moderne mecenas binnen de kaders van het huidige culturele veld This master thesis focuses on the role of the modern patron in the current field of cultural production. We specifically concentrate on Robert Korstanje, the founder and CEO of the…
Lees meerBeeld: Mecenaat
Voor de bachelor Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit vertelt Prof. dr. Helleke van den Braber over het maakproces van kunst en de financiering van kunst in de vorm van mecenaat. Hierbij licht ze enkele bekende mecenassen uit en vertelt ze hoe je zelf kunstenmakers en hun projecten kunt steunen.
Lees meerScriptie: Kunst verzamelen voor liefde, geld en meer…
There’s a new patron in town, argue researchers Renee Steenbergen and Yoeri Albrecht in recent studies. Since state fundings for the arts have been reduced, the importance of private support has become more and more appreciated in the Netherlands. Part of the discussion about patronage are people who could also be considered art collectors. This…
Lees meerScriptie: De geefrelatie tussen beeldend kunstenaar en mecenas
De laatste jaren is er een beweging in gang gezet, waarbij de overheid steeds meer ruimte geeft aan de particuliere ondersteuning van kunst en cultuur. De mecenas die een kunstenaar ondersteunt in diens kunstenaarschap is één van deze vormen van particuliere ondersteuning. Het probleem is dat er naar de relatie tussen mecenas en kunstenaar nauwelijks…
Lees meerGiving in the Netherlands: A Strong Welfare State with a Vibrant Nonprofit Sector
The Netherlands has a rich philanthropic history, dating back to the late Middle ages (Prak, 1998). Before the modern welfare state, poor relief in the Netherlands was predominantly provided by the religious elites. As early as 1500, local clergy and noble men provided poor relief to those who lacked substantial means (Prak, 1998). The main…
Lees meer‘Grootsch als een gulden’. De Tachtigers en het geld
In deze bijdrage onderzoek ik de ongemakkelijke relatie tussen de Tachtigers en het geld. Dat er in deze kring een taboe lag op geld verdienen is te kras uitgedrukt, maar de verhouding tussen kunst en verdiensten was er wel een heikele. Die relatie was zo ongemakkelijk, omdat de Nieuwe gidsers streefden naar zelfredzaamheid op dit vlak….
Lees meerDe nieuwe mecenas: cultuur en de terugkeer van het particuliere geld
De verwachtingen van de Nieuwe Mecenas zijn hoog sinds de culturele sector in vele landen moet ‘verzelfstandigen’ en er minder overheidsgeld beschikbaar is. Er is echter weinig bekend over de aantallen, de motieven en de financiële mogelijkheden van deze beoogde weldoeners. Renée Steenbergen laat in De nieuwe mecenas ruim 60 internationale particuliere gevers, stichtingen, pro-bono…
Lees meer‘Do ut des’ rond Multatuli en Jan Kneppelhout. Vormen van interactie tussen weldoeners en kunstenaars in de negentiende eeuw
This article addresses the workings of individual patronage relationships in the nineteenth century, focusing on the (competitive and supportive) alliances between Dutch benefactor Johannes Kneppelhout and his protégés on one hand, and those between Dutch writer Multatuli and his patrons on the other. It is very probable that in the interaction between patron(s) and artist(s)…
Lees meer“Armide, the Huguenots, and the Hague.”
In the fall of 1701, a new French-language opera company in The Hague opened with a production of Jean-Baptiste Lully and Philippe Quinault’s Armide (1686), a choice that can now be confirmed by a libretto (fig. 1).1 Yet the company’s choice of Armide was not self-evident, nor did their production follow that of Paris to…
Lees meerMecenaat moet weer statussymbool worden
De regering-Rutte stuurt aan op een hernieuwde bloei van het kunstmecenaat. Nadat de financiering van kunst decennialang in handen was van overheid en (deels) bedrijfsleven, is het nu de beurt aan particuliere weldoeners. Niets nieuws onder de zon. Het mecenaat is zo oud als de kunsten zelf. In de Oudheid en Renaissance, maar ook in…
Lees meer