Kennispunt Mecenaatstudies


Warning: Undefined array key 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/themes/UU2014/parts/page-header-1col.php on line 22

Warning: Attempt to read property "name" on null in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/themes/UU2014/parts/page-header-1col.php on line 22

dr. Claire van Teunenbroek

Dr. Claire van Teunenbroek is een postdoctoraal onderzoeker bij het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam en datamanager bij Geven in Nederland. Verder geeft ze workshops over wetenschappelijke communicatie voor de praktijk. Ze is gespecialiseerd in crowdfunding, filantropie, fondsenwerven, prosociaal gedrag en sociale invloeden. 

Ze is gepromoveerd bij de afdeling Organisatiewetenschappen en het Centrum voor Filantropische Studies, faculteit der Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Ze onderzocht hoe online donatiegedrag (crowdfunding) wordt beïnvloed door het gedrag van anderen (dat is sociale informatie). In hoeverre laten mensen zich beïnvloeden door het donatiegedrag van anderen? Dit naar aanleiding van de bevinding dat de culturele sector wel een steuntje in de rug kon gebruiken als het gaat om fondsenwerven. Ze voerde verschillende experimenten uit, onder andere in samenwerking met het Nederlandse crowdfundingplatform Voordekunst.

Als postdoctoraal onderzoeker onderzocht Claire in de afgelopen twee jaren het geven onder Nederlandse huishoudens met een specifieke focus op generatie-effecten op geven. Op dit moment kijkt ze naar geven en werven in de culturele sector in Nederland. Werft de cultuur sector in Nederland steeds meer inkomsten uit particuliere bronnen? Is de cultuur sector ondernemend of sterk afhankelijk van overheidssubsidie? Verder kijkt ze naar geefgedrag in een online context, specifiek crowdfunding. Crowdfunding is steeds populairder als middel om kunst- en cultuurprojecten te financieren. Wie geeft er via crowdfunding en waar geven ze aan? Daarnaast werkt ze als docent bij de afdeling Sociologie, faculteit der Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Samen met haar studenten onderzoekt ze hoe crowdfunding kan worden ingezet om de cultuursector financieel te ondersteunen. In het komende academische jaar zal ze zich aansluiten bij de afdeling Science, Business en Innovatie, Faculteit der Bètawetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam.

Profielpagina Bekijk publicaties in de kennisbank

Onderwerpen:

crowdfunding